Feilmelding:
Oppgaven webhuset.no - Sende og motta rapporterte feilen (0x80042108): Outlook kan ikke koble til serveren for innkommende e-post (POP3). Hvis du får denne meldingen flere ganger, kontakter du serveradministratoren eller Internett-leverandøren (ISP).
Løsning / beskrivelse:
Feilmeldingen indikerer at problemet skyldes Norton Personal Firewall, Norton Internet Security, Mcafee eller annet anti-virus program du bruker . Problemet er ikke relatert til mail-serveren hos Webhuset. (Prøv steg #3 først)
“Sende og motta rapporterte feilen (0×800CCC0F) : Forbindelsen til serveren ble brutt. Hvis problemet fortsetter [...]“
Du har antakeligvis en eller annen form for antivirus og/eller antispam-programvare installert på maskinen din. Disse skaper veldig ofte problemer med enten sending eller mottak av mail.
For å verifisere om det er antivirus eller antispam-programmet som skaper problemet kan du forsøke å “pinge” epostserveren (mail.dittdomenenavn.no). Du finner en forklaring på hvordan du gjør en ping-test her.
Dersom du får svar fra IP-adressen 81.27.32.81 har du kontakt med epostserveren og problemet med sending av epost skyldes helt sikkert programvaren din.
Forsøk å gjøre følgende (gå videre til steg 2 hvis steg 1 ikke gir resultater osv.):
Anbefaler dere meg å slå av antivirusprogrammet?
Dersom programmet ikke fungerer etter hensikten er det dessverre lite annet du kan gjøre. Dette er et utbredt problem spesielt for brukere av Norman og Symantec (Norton) sine produkter. Vi anbefaler deg i stedet å aktivere virusfilter på serveren så slipper du å laste ned virusinfisert epost i det hele tatt. (Merk at dette virusfilteret kun vil virke for epost du henter fra vår epostserver.)
Problemet ser for oss ut til å oppstå i perioder og dette kan skyldes feil og problemer med den automatiske oppdateringen av virusreglene og/eller selve antivirusprogrammet. Et lokalt antivirusprogram fungerer som “et lag” mellom epostklienten din (f.eks. Outlook) og epostserveren. En feil i antivirusprogrammet vil derfor kunne stanse all kommunikasjon mellom klienten og serveren slik du opplever her.
Feilmelding:
Det oppstod en feil under pålogging til e-postserveren. Passordet ditt ble ikke godkjent. Konto: ’mail.dittdomene.no’, Server: ’mail.dittdomene.no’, Protokoll: POP3: Svar fra server: ’ERR Password supplied for ”post@dittdomene.no” is incorrect.’, Port 110, Sikker [SSL]: Nei, Serverfeil 0x8000CCC90, Feilkode: 0x800CCC92.
Løsning:
Svaret kommer fordi e-postserveren ikke tror du ble ferdig med å hente e-post forrige gang du hentet e-post eller at du prøver å bruke en anne e-postleseren samtidig med Outlook Express.
Steng alle andre e-post programmer inkludert evt. webbaserte e-postleseren og prøv igjen. Om du fortsatt får samme melding, vent et kvarter før du forsøker å hente e-post igjen. Hvis du får samme feilmelding, vent en time før du prøver igjen.