Hvordan Velge Det Beste Domenenavnet (Trinn-For-Trinn Veiledning)

Lurer du på hvordan du velger et domenenavn for bedriften eller bloggen din?

Lurer du på hvordan du velger et domenenavn for bedriften eller bloggen din?

Et domenenavn er det første en besøkende ser på nettstedet ditt. Så det bør være i stand til å skape tillit og hjelpe deg med å bygge et sterkt forhold til potensielle kunder fra starten.

Dessuten er domenenavn også kjent for å påvirke søkemotor rangering. Dette betyr at innleggene og produktene dine kan trekke flere besøkende hvis du velger domenenavnet ditt nøye.

Det er også verdt å merke seg at endring av domenenavn er et problem, derfor anbefales det at du gjør det riktig første gang.

Ikke bekymre deg, å velge et domenenavn kan se ut som rakettvitenskap, men det er det ikke. Du trenger bare å vurdere noen få ting som lengden på domenenavnet, domeneutvidelsen, evnen til å være merkevare osv.

I denne artikkelen har vi diskutert områdene du må vurdere grundig før du kjøper et domenenavn.

På slutten av artikkelen har vi også dekket en veiledning som viser deg hvordan du registrerer et domenenavn ved å bruke Webhuset, en av de største hosting leverandørene og domenenavn registratoren i Norge.

Før vi kommer inn på alt dette, la oss først ta en titt på hva et domenenavn er laget av. 

Forstå komponenten i et domenenavn

Hvis du ser på adressefeltet til nettleseren din akkurat nå, vil du se denne URLen: https://www.webhuset.no/

Det er nettadressen til nettstedet vårt. Den er sammensatt av en protokoll, Subdomene, SLD og TLD.

  • "https://" er protokollen
  • "www" er underdomenet
  • “webhuset” er Second Level Domain (SLD) og
  • ".no" er toppnivådomenet (TLD)

Et domenenavn er sammensatt av SLD og TLD. Dette betyr at "webhuset.no" er domenenavnet til nettstedet vårt.

Det er viktig å merke seg at når du kjøper et domenenavn, må du vurdere alle komponenten i nettadressen og ikke bare SLD og TLD.

La oss ta en rask titt på komponentene i nettadressen.

HTTPS

"Https" bedre kjent som et SSL-sertifikat er en obligatorisk protokoll og den sikrer trygg kommunikasjon mellom nettstedet ditt og de besøkende. Sertifikatet må kjøpes når du kjøper et domene hos en domeneregistrator eller en hostingleverandør. De fleste vertsleverandører tilbyr et gratis sertifikat for det første året, men du må kjøpe det fra det andre året og utover.

Subdomene

Ved starten av internett begynte alle nettsteder med "www" foran domenenavnet. Over tid endret brukeratferd seg og folk begynte å foretrekke korte ikke-www-URL-er (også kalt nakne URL-er). Det er ingen store fordeler ved å bruke "www" underdomenet, så det er ikke en obligatorisk del av en URL. Hvis du er usikker på om du vil bruke underdomenet eller ikke, anbefaler vi å lese denne veiledningen for å ta en avgjørelse.

SLD

Second Level Domain eller SLD er en viktig del av domenenavnet ditt. Det er et merkevare element, det vil forme hvordan besøkende ser bedriften eller bloggen din. SLD gir en idé om hva nettstedet ditt handler om og om bedriften eller bloggen din kan stole på.

TLD

TLD blir ofte referert til som en utvidelse av domenenavn. Det kan være noe generisk som .com, .net, .gov, .edu, .tech eller lands spesifikke som .eu, .de, .no, .fr, .co.uk osv. Når du velger et domenenavn du må vurdere hva slags utvidelse som passer best for bloggen eller bedriften din.

Nå som du vet om komponenten i et domenenavn, la oss ta et dypdykk i alle tingene du må vurdere når du velger et domenenavn.

6 ting du bør vurdere når du velger et domenenavn

For å lage det riktige domenenavnet for bedriften eller bloggen din, her er de 6 viktige tingene du må vurdere:

1. Generisk eller landsspesifikk TLD

Det er to typer TLDer å velge mellom. Det ene er det generiske toppnivådomenenavnet (gTLD) og det andre er landskoder toppnivådomenenavn (ccTLD).

gTLD refererer til domenenavn som .com, .net og .org. Disse typer domenenavn er globalt populære og er ofte vanskelige å registrere fordi de vanligvis blir tatt. Som et alternativ bruker flere og flere blogg- og bedriftseiere andre generiske domenenavn som .art, .blog, .business, .club, .dog, .life, .design, .events, .tech, .reviews, .cafe , .moro, .zone og mange flere.

Generiske domenenavn kan også opprettes ved å bruke geografiske lokasjoner (f.eks. .paris, .nyc, etc.) og politiske partier eller forretningsområder (f.eks. .democrat, .realestate, osv.).

ccTLD refererer til domenenavn som .eu, .de, .no, .co.uk, .nl, .fr, etc. Disse domenenavnene er laget for å indikere plasseringen til nettstedet. .eu indikerer Europa, .de er for Tyskland, .no er for Norge, .co.uk er for Storbritannia, .nl er for Nederland og .fr er for Frankrike.

Selv om landsspesifikke utvidelser er tilpasset for å betjene brukerne i et spesifikt land, har noen TLD-er vokst utover sin opprinnelige funksjon. For eksempel er .co og .io en domene utvidelse for Colombia og det britiske territoriet i det indiske hav, men de er populære blant teknologi selskaper som er lokalisert andre steder.

2. Lengde på SLD

Selv om domenenavn kan strekke seg over dusinvis av tegn, anbefaler vi ikke å lage store domenenavn fordi de er vanskelige å huske og kjedelige å skrive i nettleseren.

Domenenavn bør være korte slik at det ikke føles som et ork å skrive dem ut, og de bør være enkle slik at folk kan huske dem. Enkelte domenenavn bidrar også til å forhindre feil uttale og stavefeil.

Her er et ideelt eksempel på et enkelt og minneverdig domenenavn: https://jnj.com/

Det er domenenavnet til et av verdens mest populære farmasøytiske selskaper - Johnson & Johnson. Hadde de kalt domenet sitt "johnsonandjohnson.com", var det en god sjanse for feilstaving, derfor forenklet de domenenavn og holdt det kort.

Nå, hva er en ideell lengde på et domenenavn?

Selv om det ikke er noen skikkelig vitenskap bak dette, er en måte å finne en ideell lengde på ved å se på de mest besøkte nettstedene på nettet, dvs. google.com, youtube.com, facebook.com, twitter.com, etc.

Siden de er de mest populære nettstedene på nettet, kan de ses på som trendsetter. Derfor kan deres gjennomsnittlige tegnantall (12 tegn) tas som en ideell domenenavn lengde.

Vi anbefaler at du ikke bruker mer enn 12 tegn (inkludert TLD) i domene navnet ditt. Alt utover det vil sannsynligvis føre til feil uttale og feilstavinger.

3. Evne til å være merkevare

Med et øyeblikk, merker du betydelige forskjeller mellom buyaudiobooksonline.no, buyaudiobooksnow.no og buyaudiobookstoday.no?

Sannsynligvis ikke !

Det er derfor disse generiske domenenavnene skal unngås for enhver pris.

Du trenger et domenenavn som hjelper deg å skille deg ut. For eksempel er "audible.no" et mye bedre merkenavn enn "buyaudiobooksonline.no."

Men hvordan finner man merkelige domenenavn? Man kan implementeer følgende tricks:

  • Prøv å kombinere produktet ditt med andre ord. For eksempel er wikipedia.com en kombinasjon av ordene "encyclopedia" og "wiki" som betyr rask.
  • Lag dine egne ord som google.com gjorde. «Google» er en kreativ stavemåte av «googol» som er et ufattelig stort tall.
  • Vurder å bruke ditt eget navn som merkenavn hvis du selger en tjeneste. Neil Patel er en kjent markedsføring personell, og han skriver markedsføring shack på bloggen sin neilpatel.com.

Et godt sted å starte med er domenenavn generator. Det vil ikke gi deg et godt domenenavn, men vil gi ideer for å lage et.

La oss si at du starter en innholds skriving tjeneste i teknologibransjen. Åpne en domenenavn generator og skriv: teknisk innhold. Her er en liste over ideer vi fant fra et verktøy for generering av domenenavn:

4. Inkorporering av nøkkelord

Ord som best kan definere din merkevare eller virksomhet kalles nøkkelord.

Nøkkelord kan inkorporeres i domenenavnene for å informere besøkende om hva nettstedet handler om.

webhuset.no tilbyr hosting tjenester for nettsider og derfor er ordet "web" inkludert i domenenavn. Andre hostingtjenester bruker ordet "hosting" i domenenavnene deres (f.eks. hostinger.com, bluehost.com, etc).

Når det er sagt, er det ikke obligatorisk å legge til søkeord, men det anbefales. De besøkende vil umiddelbart vite hva nettstedet handler om. Og det vil søkemotorer som Google og Bing også gjøre.

Selv om det er en god idé å bruke et søkeord, er det ikke å fylle domenenavnet med nøkkelord. Domener som "hostingreviewguide.com" ser u-profesjonelle, spammy og upålitelige ut.

5. Sjekk varemerker, domene historikk og sosiale medier håndtak

Pass på at domenenavnet du velger ikke er varemerkebeskyttet av et annet selskap. Hvis du ender opp med å kjøpe et varemerkebeskyttet domenenavn, kan det hende du står overfor rettslige skritt i fremtiden og må kanskje gi fra deg domenet helt.

Domene Historikk er en oversikt over domenets tidligere oppførsel. Å sjekke domene historikk er viktig fordi hvordan et domene ble brukt tidligere kan påvirke hvordan søkemotorer behandler det i dag.

Så hvis domenet ditt for eksempel hadde voksen- og gambling innhold publisert tidligere når domenet hadde en annen eier, kan det påvirke den fremtidige søkemotor ytelsen din. Du kan skrive tonnevis av artikler på det splitter nye nettstedet ditt, men de kommer kanskje aldri til Googles første side og trekker aldri trafikk til nettstedet ditt.

Å ha en tilstedeværelse på sosiale medier er viktig i disse dager. Bedrifter som ønsker å bygge en merkevare bør ideelt sett ha samme navn på tvers av plattformer. Det bidrar til å bygge kjennskap og legitimerer virksomheten overfor potensielle kunder.

Derfor anbefaler vi å sjekke Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest og andre sosiale medier for å se om ditt foretrukne navn er tilgjengelig eller allerede tatt.

6. Ting å unngå: Bindestreker, tall og doble bokstaver

Folk har en tendens til å bruke bindestreker og tall når deres foretrukne domenenavn er tatt.

For eksempel, hvis "miketechwriter.no" er tatt, kan du bli fristet til å få et domenenavn med en bindestrek eller et nummer som mike-techwriter.no og mike89techwriter.no.

Nettsteder med bindestreker og tall ser veldig u-profesjonelle ut, og de er litt vanskeligere å skrive på nettleseren fordi den besøkende må bytte mellom å skrive tegn og tegn eller tall.

Dessuten er tall vanskelig å huske (var det mike89 eller mike98) og tall lar folk lure på om de skal stave dem ut eller bruke sifre (var det fem eller 5).

Bruk av doble bokstaver kan føre til at domenenavn lett blir feilstavet. I stedet for å stave saunaalley.no med en dobbel "a", kan man stave det med en trippel "a". Og i stedet for å stave presssite.no med en trippel “s”, kan man stave den med en dobbel “s”. For forvirrende!

Poenget er: hold deg til tegn når du velger et domenenavn.

Hundretusenvis av mennesker leter etter gode merkevarenavn hver dag. Siden domenenavn er rimelige, selger de som varmt kaker. Hvis du har funnet et domene som passer dine kriterier, registrer det så snart som mulig.

I neste avsnitt vil vi vise deg hvordan du kjøper et domenenavn fra Webhuset, en populær domenenavn registrator og hostingleverandør.

Hvordan kjøpe et domenenavn raskt

Vi skal bruke Webhuset Domeneregistrator & Hosting Provider for å vise deg hvordan du kjøper et domene. Webhuset er en av de største domenenavn registratoren i Norge. Du kan kjøpe nesten alle tilgjengelige domenenavn fra denne tjenesten. Alt du trenger å gjøre er å følge trinnene nedenfor:

Trinn 1: For å kjøpe et domenenavn, åpne denne linken og skriv inn domenet i søkeboksen.

Registraren vil vise deg hvilke domene utvidelser som er tilgjengelige og hvilke som er tatt.

Vi så etter et domenenavn kalt "mike techwriter", og registraren viser at alle utvidelsene er tilgjengelige. Vi var heldig! Vi valgte .no TLD fordi vår virksomhet er basert på Norge. Du kan velge en annen TLD basert på målgruppen din og kostnadene for domenet.

Trinn 2: For å kjøpe domenet med din foretrukne TLD, velg Bestill-knappen ved siden av domenenavnet. Et bånd vises med Neste trinn-knappen nederst på skjermen. Klikk på den.

Trinn 3: Du får alternativer for å legge til en e-postkonto og en webhotell plan.

Vi anbefaler å velge webvert alternativet fordi du trenger en verts plan for å lage nettstedet ditt. Når det gjelder en e-postadresse, er det opp til deg. Hvis du starter en enkel blogg, kan du nøye deg med en Gmail-adresse (f.eks. miketechwriter@gmail.com), men hvis du starter en bedrift, trenger du en profesjonell e-postadresse (f.eks. hi@miketechwriter.no) som representerer bedriftens domenenavn.

 

Så snart du bytter på E-post alternativet, vises en popup med to planer. Du kan starte med den lille planen og gå videre til den større planen i fremtiden. Men hvis du er sikker på at du må håndtere et stort antall e-poster, så gå for den større planen.

Deretter, når du velger alternativet Webvert/nettsted, vises en popup med to planer. Hvis du planlegger å bygge komplekse utformede sider og innlegg på nettstedet ditt, trenger du hjelp fra en nettstedbygger. Eller gå webhotell planen.

Deretter vil du bli bedt om å velge et verts abonnement. Du vil se dette alternativet selv om du velger nettstedbygger planen fordi du kjøper byggherren sammen med en vertsplante.

Velg en abonnements plan basert på budsjett og behov.

Trinn 4: Når du er klar, trykker du på Neste trinn-knappen nederst på skjermen. Du vil bli bedt om å opprette en konto og foreta betalingen.

Og det er det. Du har nå kjøpt et domenenavn. Det neste trinnet er å bygge et nettsted på det domenet. Her er en guide som hjelper deg å gjøre nettopp det. 

Konklusjon

Å velge et domene er en av de viktigste avgjørelsene du kan ta som nettstedeier. Hvis du velger dårlig, vil det påvirke nettstedet negativt i fremtiden. For å velge et godt domenenavn, må du vurdere følgende:

  • Bruk en generisk TLD (f.eks. .com, .net, .gov, .edu, .tech osv.) eller en landsspesifikk TLD (f.eks. .eu, .de, .no, .fr, .co.uk osv.) avhengig av målgruppen din.
  • Bruk et kort og enkelt domenenavn slik at det er lett å huske og det er lave sjanser for feil uttale og stavefeil.
  • Inkluder nøkkelord og gjør domenenavnet merkbart (amazon.no i stedet for buybooksonline.no).
  • Og sørg for å unngå bindestreker, tall og doble bokstaver.
  • Før du registrerer deg, se etter varemerker, domene historikk og sosiale medier-håndtak for å forhindre juridiske konsekvenser i fremtiden.

Hvis du har spørsmål om hvordan du velger det beste domenenavnet for bloggen eller bedriften din, gi oss beskjed i kommentarfeltet nedenfor.