For oss som har vært opptatt av web og webdesign så har arngren.net vært et fascinerende syn på den norske web-en i mange år. Om du ikke har kjennskap til denne bautaen av dårlig webdesign fra før så er altså selve siden en butikk for kjøp av gadgets som droner, ATV, elsykler, radiostyrte biler og lignende, og har vært online siden 2003. Det artige er at den ikke har forandret seg siden den gang verken teknisk eller visuelt, og det man ender opp med å se på når man besøker siden er ekte internett-historie. Det ser med andre ord ikke spesielt pent ut, noe som også blir bekreftet internasjonalt. Men det har også blitt nettopp gimmicken til Arngren, også her til lands.
Jepp - Arngren har sørget for å fikse tittel til siden sin. <title>-tagen er på plass. Men tittelen nevner ikke navnet Arngren med et ord. Det burde den strengt tatt gjøre.</title>
Title-tag: ATV, drone, elbil, elsykkel, rc helikopter, ATV, robot, elatv
Arngren har sikret seg metabeskrivelse på sidene sine også, dog bærer de preg av slik man gjorde SEO i 'gamle dager'. Stappet med nøkkelord. Slik fungerer det jo ikke helt lenger. Den kunne med fordel også vært kortere. Den er på 237 tegn, når anbefalt er 150-160 tegn.
Meta-description: mip, elatv, el-atv, atv, mip robot, robot, mercedes barn, elbil til barn, el-bil til barn, mercedes elbil, drone, mip robot, robot, elsykkel, el-sykkel elbil, el scooter, elscooter, el-scooter, rc helikopter, rc bil, rc fly, rc produkter
Det brukes faktisk ingen som helst h-tags på arngren.net. Dette bryter helt klart med dagens standarder.
H-tags: Bruk h-tags til overskrifter i teksten. Ideelt sett sier man at h1 i HTML-koden skal være til hovedtittel for siden. h2 er for hoved-undertitler, og h3 for nivået titler under dette igjen. Google gjennomgår alle disse når de indekseres og bruker informasjonen til å forstå hva sidene handler om. I dette tilfellet skjønner ikke Google helt hva Arngren forsøker å si på sidene sine.
Det eksisterer faktisk en robots.txt-fil! Den henviser dog kun til sitemap.xml og har ellers ingen andre anvisninger. Får godkjent for å i det hele tatt ha den med.
Robots.txt:http://arngren.net/robots.txt
Pluss til arngren.net for å ha sitemap - men sitemapet viser kun hovedsiden og henviser ikke videre til en eneste underside (som det tross alt er noen av) Aiai.
Sitemap.xml:http://arngren.net/sitemap.xml
Etter en sjekk kan vi avsløre at av totalt 634 bilder, så har kun 7 av dem en alternativ tekst. Kort fortalt - Google hater deg her, og om du skulle være så heldig å ikke kunne se Arngrens nydelige webdesign på grunn av synsbegrensninger, så får du ikke sett stort som gir mening med skjermleser heller.
Alt-text: Alle bilder skal ha alternativ-tekst! Alternativ-tekst er ikke bildetekst, men en suppleringstekst som beskriver hva som er illustrert på selve bildet. Den skal være kort og forklarende. Hensikten er at alle mennesker med begrensninger i syn, eller blinde når de bruker skjermlesere skal forstå hva som er på websidene når de ikke kan se bilder. Da må man supplere med en tekst som erstatning. Google selv sier dette er viktig på grunn av universell utforming. Mer her: Hva er alt-text?
Aaaaah. Øynene mine brenner. Sa noen clean-code? I kildekoden til Arngren.net kan man oppleve antikviteter som <font> og <br soft="">, jeg håpet å finne <blink> også men den gang ei.Som funfact på slutten validerer forsiden til herlige </blink></font>1038 errors på W3C Markup Validation Service. Da er alle undersider unntatt dette tallet.
HTML: Bruk header-tags, all CSS og javascript skal i separate filer, og koden må være lett å lese både for mennesker og maskiner / robotene til Google. Derfor skal man se på HTML-en som et hierarki med innrykk og korrekt bruk av tags. Følg HTML5-standard.
Wow. Her er det hele 1662 linjer med CSS stappet inn i HTML-markupen. Noe som definitivt ikke er i henhold til dagens standarder. Nå snakker vi!
CSS: Her burde all CSS være flyttet over i separate filer for å unngå høy lastetid, lettleselig kode og for å være forberedt på fremtidige oppdateringer og eventuelle utfasinger av standarder på HTML og CSS.
Jeg tror vi trygt kan si at arngren.net ikke er særlig mobilvennlig.
Mobilvennlighet / Responsivt: Arngren.net er dessverre like mobilvennlig som et sykkelstativ. Bruk Googles eget verktøy for mobilvennlighet og sjekk din egen webside. Der får du et inntrykk av hvordan Google indekserer dine sider.
Her trodde jeg det faktisk skulle være enda verre. Men arngren.net laster inn på ca 13 sekunder fullt ut, dette er selvfølgelig helt forferdelig.
Lastetid: Gjennomsnittlig lastetid for en webside er ca 4-5 sekunder men her handler det om å få dette tallet ned så mye som mulig gjennom å optimalisere kode, mediefiler som bilder og vedlegg, kryptere, og cache innhold og så videre. Jo lavere lastetid jo mer kudos hos Google.
Som forventet var det ikke mye SEO-love å hente hos Arngren.nets unike webbutikk. Allikevel håper vi innerst inne at disse tingene aldri blir løst. Det er en webside oss gamle travere alltid har flirt litt av og hatt et nostalgisk forhold til, og den har en tendens til å dukke opp igjen og igjen i alle mulige diskusjoner og situasjoner. Rett og slett ekte norsk digital kulturarv. All takk til Arngren for å ha tilført dette unike stykke kunst på det norske internettet.