Yoast SEO er en utvidelse som tar for seg søkemotoroptimalisering. Vi har skrevet et par artikler om dette tidligere, både hvordan du som nettredaktør kan skrive for å bli mer synlig på nett, men også hvordan du på teknisk vis kan tilrettelegge for å bli mest mulig synlig. I begge artiklene har vi nevnt Yoast SEO som et verktøy for å bidra både tekstlig og teknisk for å søkemotoroptimalisere. Her er en liten titt på hva Yoast kan gjøre for deg.
Dette er en liten liste over viktig funksjonalitet du finner i utvidelsen[caption id="attachment_2595" align="alignnone" width="579"]
Bildet viser en forhåndsvisning av hvordan resultatet vil se ut på Google. Ved hjelp av Yoast SEO kan du altså tilpasse dette som du vil før du publiserer det. Både tittel, kortaddresse, og metabeskrivelse. Du får også en indikatorlinje som sørger for at lengden på tittel og ingress er optimal.[/caption]
Innlegg du skriver i Wordpress gir du en tittel og ingress som vises på nettsiden din. Men, hvis en bruker søker deg opp fra Google vil innlegget dukke opp som et resultat der og. Med samme tittel og ingress du allerede har skrevet. Med Yoast SEO kan du skrive en separat tittel og ingress som kun vises på resultatlisten i Google. Det betyr at innlegget ditt kan ha to forskjellige titler og ingresser avhengig av hvor brukeren finner innlegget.
Hvorfor?
Hvis en bruker kommer inn på nettsiden din og er interessert vil brukeren allerede lese innlegget ditt i sin opprinnelige form uten konkurranse fra andre nettsteder. Derimot om en bruker søker på Google vil brukeren få opp flere sider som kanskje prater om det samme som deg, da kan du skrive en spesifikk tittel og ingress som er målrettet til de som søker på Google. Da kan du altså gjøre et søk og se hvordan konkurrentene beskriver seg selv, og så skrive en enda mer forlokkende tittel og ingress som gjør at brukere heller velger å klikke seg inn på din nettside.[caption id="attachment_2596" align="alignnone" width="622"]
Bildet viser hvordan du med Yoast kan skrive separate titler, ingresser og laste opp et unikt bilde for både Facebook og Twitter. Det vil si at du kan spre artikkelen din med helt forskjellige budskap på Facebook enn på Twitter.[/caption]
På samme måte som over kan du skrive separate titler og ingresser for Facebook og Twitter også. Dette fordi plattformene har veldig forskjellig publikum, og forskjellig visning av artiklene dine i Wordpress. Da har du altså mulighet til å legge inn separate titler, ingresser, og visningsbilder tilpasset publikumet ditt på Facebook, og Twitter.[caption id="attachment_2597" align="alignnone" width="611"]
Dette er en test Yoast SEO gjør for deg mens du redigerer en artikkel og oppdateres fortløpende etter hvordan innholdet ser ut. Her handler det om å forsøke å gjøre mest mulig av prikkene grønne for å oppfylle viktige parametre Google ser etter når de skal rangere innholdet ditt.[/caption]
En veldig fin funksjon i Yoast SEO er at den tester hvor godt innholdet i artiklene dine presterer mot de viktigste parameterne innen søkemotoroptimalisering. Dette er svært brukervennlig og ikke minst motiverende å følge med på mens du skriver artiklene dine. Her handler det om at teksten du skriver burde oppfylle de fleste kravene i innholdstesten. Jo flere som er grønne haker jo bedre.
Yoast SEO gir deg mulighet til å sette hovedkategori som skal være den Google prioriterer når de skal forstå hvordan de skal kategorisere artikkelen din. Men, den gir deg også mulighet til å definere en kategori til, noe som er praktisk om innholdet du produserer noen ganger ikke kan puttes i kun en bås.
Alle nettsteder har viktig metainformasjon og ressurshenvisninger i <head>-seksjonen. Wordpress har en tendens til å fylle opp denne med unødvendige linker og henvisninger du ikke trenger. Yoast SEO gjør det enklere for deg å rydde i denne seksjonen uten at du må knote rundt i Wordpress egen kodeeditor, eller redigere via egne teksteditorer og laste opp filer på nytt.</head>
Noen ganger må du gjøre større filtreringer av sider og informasjon du har på nettstedet ditt, kanskje fordi det ikke er relevant lenger, eller kanskje du vil skjerme noe innhold fra søkemotorer. Da bruker du robots.txt-filen. Eller det kan hende du må redigere .htaccessfilen. Dette kan du nå gjøre litt enklere via Yoast SEO.
Yoast SEO har også en del premiumsegenskaper det kan være verdt å ta en titt på, dette koster da penger. Blant annet kan du enkelt sette opp viderekoblinger med Yoast, noe som man ofte kan ha bruk for om man for eksempel må endre addressen til sider eller artikler på nettstedet ditt. Da kan du enkelt sørge for at alle som trykker seg inn på gammel addresse blir videresendt til den nye. Veldig praktisk.