Veldig ofte vil en startupbedrift bruke masse energi på å gjøre nettsiden sin kjempeattraktiv. Dette er selvfølgelig også viktig. Men et viktig poeng er å fokusere på hva er det første en bruker som kommer til nettstedet vil vite? Hva ønsker de å gjøre? Vite mer om startupen, eller kanskje få en svært rask og effektiv introduksjon av produktet eller tjenesten du lager?
Tekniske feil oppstår, og da kan det være smart å dra nytte av dette. 404-feil er ikke akkurat en positiv beskjed å få for en bruker, men om du spiller kortene dine riktig og lager en kreativ melding på 404-siden i stedet kan du oppnå spredning og positiv oppmerksomhet rundt startupen din i stedet. Bruk selvironi, morsomme bilder, morsom tekst, henvis til noe som er relevant, og ha glimt i øyet. Da tilgir ofte brukeren, og kanskje til og med deler siden videre til sine nettverk. Da får du litt ekstra oppmerksomhet.
Det første som må skje når en bruker kommer til nettsiden til din startup er at det ikke må være tvil om hva brukerne skal gjøre. Hva er det viktigste du vil at brukeren skal gjøre når de får opp nettsiden din? Melde seg på nyhetsbrevet ditt? Teste ut en prøveversjon av tjenesten din? Kontakte deg?Dette må være tydelig og direkte.
Lag en kort og god video som presenterer startupen og produktet ditt. 1-2 minutter som gir all nødvendig informasjon visuelt og enkelt. Denne må være på forsiden og gi en rask introduksjon i fin innpakning på det startupen deres gjør. Her kan dere dra nytte av HTML5 i nettleseren for å vise frem videoen på lekre måter. Tenk også på at mange ser video uten lyd, kanskje videoen også burde tekstes? En god presentasjonsvideo gir dere en ekstra søkemotoroptimaliserings-boost hos Google, men gir også et enda bedre inntrykk.
Du vil få forskjellige typer brukere inn på nettstedet ditt, noen er nysgjerrige, noen vil se mer på hva dere gjør, og andre er seriøse investorer eller potensielle partnere. Disse vil se konkrete tall og informasjon om hva dere gjør. Da kan det være veldig bra å ha case-studier lett tilgjengelig hvor du kan vise til hvordan du hjalp andre med tjenesten din, og hva resultatet av dette ble i tall og figurer. Dette gir de seriøse brukerne som besøker nettsiden din et bedre bilde av hvordan startupen din drives, derfor også et must å presentere tydelig på nettsiden din.
Ikke bruk mye teknisk språk eller lange argumentasjoner for tjenesten eller produktet ditt. Vær kort, presis, og tving deg selv til å kommunisere det du vil på så enkel og presis måte som mulig på alle steder på nettsiden din. Gode tydelige titler blir lest. Lengre ingresser og forklaringer blir ofte aldri lest uansett.
Ha enkel og minimalistisk navigasjon på nettsiden. Konkretiser navigasjonen med valg som "om oss", "vi lager", "case-studier", og "kontakt" - eller tilsvarende. Gjør det enkelt og forståelig å navigere seg på nettsiden. Brukere har ikke lenger tålmodighet til å trykke seg rundt å lete.
Henvis brukere til dine kontoer på sosiale medier, gjerne i footer på nettstedet ditt. Ikke gjør det for fristende å sende brukere ut av nettsiden din straks de har kommet inn, men gjør det klart at brukere kan lese seg opp på siste nytt på sosiale medier.
Sørg for at nettsidene fungerer raskt på mobil og på desktop. Det skal gå lynkjapt å se gjennom nettsidene via mobil, og da også selvfølgelig via desktop. Hvis man må vente over 5 sekunder på å laste inn informasjonen hopper brukerne av.
Les mer om optimalisering av nettsidene dine her
Dersom du har referanser som har benyttet produktet eller tjenestene dine med suksess, vis dem frem. Helst med navn, bilde og med et sitat. Jo mer informasjon du kan gi om referansen, og jo tyngre referansen kan kreditere og annerkjenne tjenesten din - jo mer vil brukere som besøker nettstedet ditt stole på deg og det din startup leverer.