Bruk ulike varianter av grått når du skisserer og wireframer opp designet til nettstedet ditt. Legg så forsiktig på farge på et element om gangen i ettertid. Dette er en metode som forhindrer at nettstedet blir overdesignet, og hjelper deg å designe med og for innholdet, og ikke på bekostning av det.
Sørg for at du har konsistent bruk av fonter både på hjemmesiden og alle andre steder. Finn lisensierte webfonter og bruk disse gjennomgående både digitalt og eventuelt på trykk, det er nemlig ikke alle fonter som er godkjent eller har lisens for bruk på web, og konsistent typografi er viktig. Google Fonts er en god start for å finne webfonter.
Du trenger ikke kjøpe lisens på MockFlow, åpne Photoshop eller andre verktøy for profesjonell wireframing og skissering av nettsider og apps. Ofte har man Officepakken eller Keynote installert uansett, og disse fungerer helt greit til å lage effektive skisser, både enkle applikasjoner til større løsninger med flere visninger.
Dersom du markedsfører Facebook og Twitterkontoene dine veldig synlig på nettstedet ditt anbefales det å flytte linkene ned i footer. Man vil gjerne gi brukeren en sjanse til å titte seg litt rundt på nettstedet før man henviser dem ut av nettstedet igjen.
Dropp forsidekarusellen. Tidligere var det ansett som en god metode å bruke karusell på forsiden for å få plass til flere budskap. Dette er nå utdatert tankegang da brukere ofte ikke bruker lang nok tid på forsiden til å bry seg om karusellen, og trykker heller derfor ikke på den. Sett fokus på det absolutt viktigste øverst. Den viktigste call-to-actionen du har, og heller bytt den ut jevnlig.
Det er fortsatt enkelt å tenke at så lenge det er plass så kan man dytte alt opp i navigasjonsmenyen. Dette virker mot sin hensikt. Forenkle navigasjonen så mye som mulig. Jo færre valg, jo flere klikk. Fjern dropdown-menyer og spesielt multi-dropdowns som bare består av enda flere valg. Lag navigasjonslinker hvor det er naturlig at brukeren vil ha behov for dem, for eksempel i bunnen av sider for å lede brukeren videre til neste relevante innhold.
Det har vært en ti år gammel trend å benytte seg av sidekolonner, eller 'sidebars' på nettsider. Spesielt blogger har plassert innhold som kategorier, stikkord og arkiv i sidekolonner på artikler, mens flere nyhetssider nå i moderne tid har større positive erfaringer med å legge slike ting i bunnen av artikkelen. Fjern derfor sidebars, så vil brukeren mest sannsynlig konsentrere seg mest om innholdet som skal konsumeres.
Du har mest sannsynlig en moderne mobiltelefon med et relativt kraftig kamera i lommen. Fotografer dine egne høyoppløste bilder av natur, tekstur, landskap og bybilde til bruk som bilder og grafikk på nettstedet ditt. Det er svært lavterskel, og du kan både få bedre resultater og spare mye penger på dette.
Jobber du med design og struktur er det lett å låse seg fast til digitale verktøy. Her er ofte analoge verktøy raskere å jobbe med. Bruk blyant og papir for å skissere, tegne og planlegge. Er du med flere kollegaer, bruk et whiteboard til å tegne opp tankene. Det er raskt og enkelt å viske ut og forbedre underveis.
Å lese tekst på skjerm er generelt anstrengende for øynene. Ta en vurdering på om fontstørrelsene burde være større for å øke lesevennligheten. For femten år siden var det moderne at fontene var så små og minimalistiske som mulig. Nå handler alt om lesevennlighet og å gjøre alt enkelt for brukeren. Brødtekst/artikkeltekst er lesevennlig når det er ved ca 15-16px tekststørrelse. Husk å sjekke lesevennligheten på mobil, tablet og desktop.